China.... anders dan verwacht!

29 juli 2009 - Xian, China

Precies twee weken geleden stapte ik uit de trein op een van de treinstations van Peking/Beijing, vol verwachting en met een gezonde hunkering naar meer avontuur. En, nu na twee weken China kan ik zeggen dat ik die avonturen in ieder geval gekregen heb. Graag neem ik jullie weer even mee in één van de hoofdstukken van de nu 5,5 weken durende reis.

In weer een treinreis van ruim 30 uur, waarin we bij de Chinese grens met wagon en al opgetild werden om van onderstel te wisselen (het spoor in China is smaller dan is Mongolië), reden we van het `eentonige` Gobi woestijn landschap van Mongolië het Chinese heuvelachtige landschap binnen.

Tot het moment dat ik Beijing Railway station binnen reeds, was alles nog georganiseerd. En stonden er steeds mensen op me te wachten om me naar mijn gereserveerde hostel te brengen….. tot deze dag dus….. en daar sta je dan. Gelukkig stond ik er nog niet helemaal alleen, want Arnoud zat ook in dezelfde trein als die van mij. Dus kon ik de luxe die hij nog geregeld had even misbruiken en samen met hem naar een hotel (ja ja, luxe he!) gaan. Daar hadden ze ook nog een kamertje voor mij, dus heb ik daar voor drie dagen ook lekker een kamer voor mij alleen geboekt.

Moeilijk om onder woorden te brengen wat je voelt als je ineens in Beijing staat. Een stad met ik geloof iets van 17 miljoen inwoners, en een stad waar zoveel bekende “dingen” staan zoals de verboden stad, het plein van de hemelse vrede en the great wall heel dichtbij is. Daar was ik dan, en wat ga je dan doen, waar kiest Daniel dan voor. Tuurlijk ging ik na die vermoeiende treinreis op zoek naar het welverdiende biertje.

De dag erna heb ik in alle vroegte de verboden stad bezocht, heb ik heerlijk door de stad gelopen en kaartjes gekocht voor een voorstelling in het theater voor de avond erna. Bij een bezoek aan een koffiehuisje vlakbij mijn hotel werd ik vrienden met de eigenaar en zijn vrouw. Hij gaf me zijn privé telefoonnummer, voor nood en eventuele vragen over Beijing. Waar het kopen van een dubbele espresso niet tot kan leiden.

De dagen erop waren musea, Temple of Heaven Park, het Olympisch dorp aan de beurt. Welke elk op zijn manier veel indruk op me gemaakt hebben. Allemaal dingen die ik gezien en gedaan moest hebben alvorens Beijing te verlaten.

De laatste drie dagen in Beijing heb ik doorgebracht in een hostel het zuiden van Beijing, en ontmoette daar Dan en Patrick. Dan kwam uit Ierland en was al 10 maanden aan het reizen, dus ik genoot volop van zijn onuitputtelijke verhalen. Patrick kwam uit Canada en woonde al een tijdje in Hongkong, dus kon ons wat Chinees leren. Ook met vier zusjes uit het zuiden des land, die zonder paspoort van Shanghai naar Beijing waren gekomen(en ik kan je zeggen dat dat niet handig is, want je kan nergens onderdak krijgen zonder je paspoort), hebben we veel leuke momenten gedeeld.

We besloten om met zijn 5en de muur te gaan beklimmen, en niet op de commerciële manier. Wij konden dat zelf wel uitzoeken, en dat hebben we geweten. Met een paar Chinese tekens op een papiertje (geregeld via mijn vriend van het koffiehuis) gingen we met de bus mee, een taxiritje en drie uur verder waren we aan de voet van de niet “commerciële” muur. Met blije gezichten en volle moed stiefelde we de eerste trappen op, maar voordat ik de “rug” van de muur bereikt had, had ik mijn shirt al uit en had ik mijn eerste halve liter water al op. Maar wat was het gaaf zeg, en na een ruim uur lopen werd de muur steeds slechter en moesten we soms zelfs voor gevaar voor eigen leven vervallen stukken omhoog klauteren, dus konden we niet anders dan teruggaan (later bleek dus ook dat we de verkeerde kant opgelopen waren). Dus na bijna 2 uur lopen, kwamen we weer op het punt waar we de muur opgekomen waren. Helemaal kapot, maar zo onbenullig voldaan kwamen we aan op onze eindbestemming,waar we helemaal drijfnat van het zweet eerst even een half uur hebben uit staan puffen. Een dag om nooit meer te vergeten, wat mede door de muur kwam maar zeker ook door mijn gezelschap.!

En daar sta ik dan, na een ruime week Beijing en ga proberen kort en bondig te omschrijven wat Beijing voor mij was. Beijing is een enorm grote en mooie stad, met veel historie die je voelt in het dagelijks leven. De Olympische Spelen hebben er waarschijnlijk voor gezorgd (denk ik) dat de stad enorm opgeruimd en netjes is, dat er toch nog wel redelijk Engels gesproken wordt. Een stad waar ik me geen moment onveilig heb gevoelt, waar de metro duidelijk is (alleen niet zo snel als in Moskou) en de mensen super vriendelijk. Echter vraag ik me bij vertrek naar Shanghai wel af, of dit echt China is. Maar mijn eindconclusie van Beijing is, een stad die je gezien en ervaren moet hebben.

Tien uur met de trein en ik ben in Shanghai, en dan sta ik echt mijn ogen uit te kijken. Om 23 uur komen we (Tim, Arnoud en ik) aan, en omdat er de volgende dag de Eclips is zijn alle hostels wel zo´n beetje volgeboekt. Dus zit er niets anders op om het laatste vrije tweepersoonsbed (die wij konden vinden) met zijn drieën te delen. Na deze nacht hebben we via ons heerlijk internet een ander hostel geboekt en zijn daar heen verhuist.

De eclips, tsja. Dan ben je erbij, en dan is het bewolkt en regent het. Jammer, maar ondanks dat was het een hele speciale ervaring. Ben geloof ik een beetje gaan begrijpen waarom er mensen achter zulke natuurverschijnselen aanjagen. Op het moment dat het na zo´n 5 á 6 minuten weer licht werd kreeg ik gewoon kippenvel over mijn hele lichaam. Een super moment.

In Shanghai heb ik me 6 dagen vermaakt, en ik kan niet anders dan zeggen dat ik het nog veel minder China vindt dan Beijing. Een stad van 20 miljoen inwoners en in vergelijking met Beijing heel erg veel hoogbouw. Torenflats, wolkenkrabbers en zendmasten geven kleur aan deze stad, wat naar mijn idee vooral gericht is op de buitenkant. Ik ga gewoon eerlijk toegeven dat dit mijn stad niet is, en misschien wel omdat het te snel voor me is en gaat. Vooral in deze periode in mijn leven past deze stad voor geen meter bij mij.

Wel was het super om op dag 3 de stad per fiets te verkennen. Samen met Arnoud, Dan en Tim gingen we als gekken (ik voelde me echt zo´n deliveryboy in NewYork…. Ik weet dan niet of jullie begrijpen wat ik bedoel) de stad door. Voor gevaar voor eigen leven, met het zweet op de kop hebben we heel Shanghai doorkruist.

Na 6 dagen weer een grote stad snak ik naar een wat kleinere stad/dorp. Gelukkig is het volgende stadje wat op het programma ligt maar iets van 4 miljoen inwoners…….ooooh wat is dit land groot. Ik las in de Lonely Planet dat er in China elk jaar 10 miljoen mensen bijkomen!

In mijn volgende stukje zal ik jullie over o.a. Xi´an vertellen, en wellicht verhalen hoe ik Tibet ingekomen ben (nu nog een vraag of me dat gaat lukken). Voor nu zeg ik dat ik me vereert voel om dit alles te mogen meemaken. En ik het super gaaf vind om al jullie berichten op mijn blog en in mijn hotmail te ontvangen. Ondanks dat ik ver weg ben, voel ik jullie allemaal heel dichtbij. Bedankt voor het warme gevoel wat jullie me geven. Met veel liefde vanuit China.

1. Marloes:
    29 juli 2009
    Hey Daan, wat ontzettend leuk om al je verhalen te lezen en de foto's te zien. Wat is het allemaal schitterend en ik krijg weer enorm de kriebels toen ik zelf lekker aan het rondreizen was. Het is voor mij alweer zo'n 6 jaar geleden en echt een super tijd om terug te kijken. Ik kan het echt iedereen aanraden. Een belevenis om nooit te vergeten en je 'groeit' er zelf enorm van. Ik heb nog steeds contact met een aantal medereizigers (vrienden) en dat is echt super leuk. Met hun kan ik namelijk de herinneringen en belevenissen echt weer ophalen. Weet je nog toen........!!!!! En met je familie en vrienden (adhv jouw foto's en verhalen) lukt dat niet, dat is anders.

Heej Daan, het enige wat ik nu tegen je ga zeggen GENIET!!!!!
    En tot de volgende keer weer!

Liefs,
    Marloes
  2. Maaike:
    29 juli 2009
    Wauw Daan, heerlijk... Het lijkt alsof we aan de telefoon zitten zo lekker vertel je.... Heb je thuis al meer los kunnen laten? Vast wel, zo veel imposante dingen te zien en mee te maken...daar moet je met je hele lijf van genieten....

Dikke kus en ik kijk al weer uit naar je volgende verhaal.
    Maaike
  3. Stefan en Amanda:
    Daan!

Wat super weer om je ervaringen te mogen lezen!
    Dit keer vind ik het helemaal leuk, omdat ik precies weet waar je bent geweest.
    Kan me ook helemaal vinden in je opmerking dat Shanghai niet een stad voor jou is, zeker niet op dit moment wat je schrijft.
    Ben wel zeer benieuwd wat je van het binnenland van China gaat vinden.
    Ik vond Xian erg indrukwekkend! Moet je gewoon met eigen ogen zien!
    Enne....in Chengdu naar de reuzenpanda's gaan he?! Wel wat commercieel, maar zo dicht bij een reuzenpanda kom je (volgens mij) nooit meer!

Geniet! Ervaar! Ruik! Proef!(maarre......niet teveel biertjes he!)

Veel liefs en uitkijkend naar je nieuwe foto's en verhalen!
    Aman
  4. Miranda:
    29 juli 2009
    wat een mooi verhaal Daan, leuk om te lezen! Ik hoor het je inderaad zo vertellen...
    Geniet daar!
    xMiranda
  5. René Honkoop:
    Hee Daan,

Blij dat alles goed met je gaat! Leuke verhalen op je blog. Lees ze met veel plezier! Gaat je goed!

groet,
    René
  6. Die kleine uit houten die je net gesproken hebt:
    Ha "oom"
    Ik heb net je verhaal gelezen, klinkt weer helemaal goed!
    Jammer dat Shanghai tegenviel, maar dat is het mooie van je reis, dan weet je dat en kan je verder naar iets wel moois! En ook de mindere dingen mag je niet missen eigenlijk, hoort allemaal bij de ervaringen vind ik.
    En wilde nog even zeggen dat je hele mooie kiekjes maakt, sommige kunnen zo op een kaartje.
    Genoeg (welgemeend)geslijmd,
    slaap lekker in je oven!
  7. eddie88:
    He Daan,

Goed om te lezen dat je het zo naar je zin hebt!!! Als wij zo lezen wat jij allemaal in 5,5 week mee maakt, echt super!

Maar..........

Toch........ overtreft het volgens mij nog steeds de beroemde zeilweekende niet!!!!

Maarja, dat is dan ook bijna onmogelijk......

Geniet de komende weken en we lezen graag weer de komende blogs!

Gr. E.I.T.N.
  8. Annemiek Bender:
    Hoi, hoi,

Geweldig hoor! Ben weer helemaal terug in Mijn vakantie van vorig jaar. Ik ben in Shanghai begonnen en geeindigd in Beijing. Dan "ga je de goede kant op"wat betreft het steeds meer China-gevoel. Shanghai had ik ook het New York-gevoel. Maar ben je nu al levensmoe? Ik ging daar te voet en als ik over wilde steken moest ik of rennen voor m'n leven of een tunnel opzoeken die altijd veel te ver weg zijn. Xi'an vond ik geweldig. Dat Terracottaleger, het is niet voor te stellen alleen die hallen...........

Nou Daantje genieten he en de groetjes aan je medepassagiers

Annemiek
  9. Pris:
    He Daan
    Hardstikke leuk die verhalen van je en hoop dat het goed met je gaat . Je zit toch in China dus hier een chinese mop Wat is een Jehova getuige in het chinees

Ding dong

doei groetjes van Prissie
  10. Rietje Dommerholt:
    Hoi Daan,
    Geweldig je reis tot nu toe. En je verhalen en foto's ( staat je goed dat korte haar :) ) zijn hartstikke mooi.
    Veel plezier en ook ik kijk uit naar je volgende verslag.
    (Zo reizen we allemaal een beetje met je mee)
    groetjes Rietje
  11. Marlies:
    Hai Daan..
    Wat een heerlijkheid om jouw verhalen te lezen.. en je hebt ook talent voor fotograferen zie ik! Ooit gedacht aan een job bij national geographic??
    Op dit moment benijd ik je dat je die mooie avonturen beleeft! Maar ik begrijp ook je eenzame momenten..hoewel je volgens mij overal makkelijk vrienden maakt! Ikzelf ben nog steeds in de race voor de licentie om als fysio in australie te werken..in september examen.. Ben alleen erg verdrietig momenteel omdat mijn relatie weer uit is...what's new??!! Maar baal er erg van.. Het weerhoud me niet helemaal voor mijn droom, Australie, te gaan.. Dus..als we allebei op schema blijven, dan kunnen we wellicht meeten ergens down under??! Zou top zijn!
    Kanjer, ik wens je veel plezier, emoties en inzichten in de wijde wereld..geniet ervan..
    Tot later! X Marlies
  12. Annemiek Bender:
    31 juli 2009
    He Daan
    als je ondanks je biertjes toch nog last van je voeten hebt: voetmassage!! Heerlijk. Je kunt natuurlijk ook voor een bodymassage gaan.

groetjes
    Annemiek
  13. Died:
    31 juli 2009
    Mooie verhalen Daniel san! Ben benieuwd naar je volgende avonturen. Ik las ergens dat in Tibet de meest afgelegen/onbereikbare plek van de wereld is, misschien wat voor jou na alle miljoenensteden..
  14. sophie:
    1 augustus 2009
    Hey Daan!
    Waar is je haar??? Staat je goed hoor!
    Nog steeds fantastisch je verhalen en foto's te lezen en zien.
    Je maakt erg mooie foto's!
    Heel veel plezier en geniet!
    Groetjes sophie
  15. Rina:
    2 augustus 2009
    Ha die Daan, Ik zie aan de foto's dat je iets meer van het echte China hebt gevonden, ik vond de stad Xian meer hebben van het oude China. Voor wat betreft Beijing heb ik geen foto's gezien van de Hutongs, ik ben daar geweest met een Nederlandse gids die af en aan een half jaar in Nederland en in Beijing zit. Zij kon nog iets van het oude laten zien(was heel armoedig) en je hebt gelijk dat is dus in sneltreinvaart voor de olympische spelen opgeruimd. Als ik nu de foto's zie van de muur en ook van het terracotta leger, dan wordt ik weer helemaal opgewonden. Ik was daar ook en op de muur had je het zo te zien net zo klam en benauwd als toen ik er was. Ondanks de nevel kon je ook heel ver nog de muur zien gaaf hé. Na de muur heb je je ergens laten kortwieken, lekker makkelijk en het staat je ook nog. Je zei in je verslag dat je alleen in de verboden stad was, maar iemand heeft je al springend op de foto gezet. Je hebt toch niet op de drempels van de tempels gestaan, ik wist het eerst niet, die hoge drempels houden de boze geesten buiten maar wordt ook als de schouder van Boedah beschouwd. Dus je mag er niet op gaan staan. Het lezen van je verslag en het zien van jouw foto's brengt me terug in mijn reis naar China geweldig Daan dat je dit zo mooi naar ons kan sturen. Groetjes Rina
  16. Reinder en Berryl:
    2 augustus 2009
    Hee Daan, grote vriend,
    mooie verhalen en foto's! die nieuwe haarcoup doet vermoeden dat je met de mariniers op oefening bent. Maar wij weten wel beter. Jij hebt het veel beter voor elkaar. We missen je vent! Ik mis het samen leverworst eten bij de Schoof...maar door die positieve geinporum van je op die foto's blijf je toch ook weer dichtbij. geniet maar weer lekker verder, wij reizen gewoon weer met je verder.... veel liefs, berryl en reinder
  17. Marco B. (CB):
    4 augustus 2009
    Hee Daniel,

geweldige reis en verhalen. Ik geniet met je mee hoor.
    Ik zag dat je binnenkort richting Bangkok gaat, ik weet nog een goed hostel voor je.

Hua Hin is een leuke badplaats voor een paar dagen

Veel reisplezier! Groetjes, Marco
  18. Niels Barto:
    10 augustus 2009
    Hey kale Daan,

Ik was het adres van je site natuurlijk alweer kwijt, maar met dank aan mijn secretaresse (A.) heb ik het weer in bezit hoor. :-)

Prachtig om te lezen dat je het zo fantastisch naar je zin hebt en de dingen doet die je wilt doen. Je neemt mij als lezer van je blogs absoluut mee in je belevenissen en je foto's maken je verhaal helemaal compleet!

Ze zijn echt goed en wat me erg opvalt: het worden er steeds meer (hahaha...) en ze worden steeds beter!

Vooral met je laatste reeks versterk je met beeld heel fraai datgene wat je schrijft. De foto's zijn erg kleurrijk en voorwerpen, gebouwen, landschappen, mensen en emoties wisselen elkaar mooi af. Met elk land wat je bezoekt groeit je oog voor detail!

Tips? Vooral doorgaan! En probeer af en toe eens een wat lager standpunt. Verplaats je camera op gelijke hoogte of soms zelfs onder het onderwerp dat je wilt vastleggen. Bij kinderen en voorwerpen kan dit verrassende effecten opleveren.

Fijn om te lezen dat het goed met je gaat en voor nu en voor later: alle goeds en bovenal: GENIET!

Niels