Mongolie is........

13 juli 2009 - Peking, China

Mongolie is nu alweer twee weken de omgeving geweest van waar ik me heb bewogen. Op het moment van schrijven zit ik in de trein (het laatste stuk van de TransSiberian Railway) om Mongolie in te gaan ruilen voor weer een nieuw land, CHINA.

Mongolie heeft me te pakken, heeft me gegrepen en ik ben benieuwd hoe het gaat landen als ik hier eenmaal weg ben. En dan sta ik nu voor de onmogelijke opgave om jullie in een klein stukje tekst (en wat foto’s) mee te nemen in mijn emotie van de laatste twee weken in dit super mooie Mongolie. Chronologisch ga ik jullie proberen ook maar iets van mijn tijd hier over te brengen.

Ulaan Baatar ( UB ), de hoofdstad van Mongolië, is de eerste vijf dagen van mijn bezoek aan Mongolië mijn territorium. Zoals vorige keer al geschreven ben ik de eerste dagen wandelend de stad door getrokken en heb ik meerdere musea bezocht en de zwarte markt (heeft iets van de zwarte markt in Beverwijk weg) . Deze kleine week was vooral relaxt en heb ik lekker kunnen wennen aan het warme weer. De momenten dat we (Arnoud en ik) even lekker op het terras gingen zitten om te schrijven of een boek te lezen waren heerlijk.  Wat ik in zulke momenten  heel erg merk is dat het doorgaan ook in dit reizende leven een valkuil kan zijn. Er is zoveel te zien, zoveel te doen, zoveel te beleven… Maar rust, en reflectie van wat ik gedaan en gezien heb is voor mij net zo belangrijk. Dus genoot ik enorm van de bezinningsmomentjes in UB.

Maar ja, Mongolie is meer dan UB alleen. De dagen erop ben ik met een groep van 7 (Zweden, Ieren, Japanner en  Chinees) naar een Nationaal Kamp geweest. En ja hoor, daar mocht ik eraan geloven. De eerste shift was meteen de mijne, en voor ik het wist zat ik op een Mongools paard. En ja, ondanks dat deze beesten niet de grootste zijn, was het voor mij toch best eventjes slikken. Maar na een kwartiertje rond gesjokt te hebben, had ik het wel gezien….. Ik wilde vol gas met het beestje de steppes over, maar dat zat er niet in. Denk dat ze het toch wat te gevaarlijk vonden. S’middags heb ik een schitterende wandeling gemaakt door de leegte van het Mongoolse landschap. Het was adembenemend om te zien hoe de groepen wilde paarden aan me voorbij trokken, alsof ik er niet stond. Ook de traditionele Gertenten (de huisvesting van de nomaden in het land) kwam ik veelvuldig tegen op mijn voettocht.  De volgende ochtend ook nog een kleine wandeling, en daarna snel weer terug naar UB.

Bij terugkomst in mijn guesthouse bleek er de volgende dag een tour door de Gobi woestijn geregeld te zijn. En omdat ik helemaal verliefd ben op de binnenlanden van Mongolie, besloot ik mee te gaan. Samen met Arnoud, een  Japanner en een Nederlands meisje uit Groningen gingen we in een, voor mij ogend, krakkemikkige bus de woestijn in. Helemaal vol spanning en adrenaline vertrokken we met gids Baya en chauffeur Sidor de vlaktes op. Met een gangetje van soms wel 130 kilometer per uur stuiterden we soms letterlijk van links naar rechts in onze bus. Wat was het rijden (achterin de bus zitten) al een ervaring om nooit meer te vergeten. Daarbij kwamen de mooiste dingen als: zandduinen, rotspartijen, gletsjers (ja ja, die had ik totaal niet verwacht in de woestijn… maar hij/zij was er) en weer de uitgestrekte leegte en kleine dorpjes…. Eigenlijk niet te vertellen wat je dan in die 7 dagen woestijn allemaal tegenkomt. Dag twee mochten we douchen (niet wetende dat dit ook meteen de laatste keer zou zijn) en daar gingen we heerlijk voor. Helemaal fris en fruitig doken we in het dorpje (ook dus de enige keer dat ik in een dorp sliep) de plaatselijke disco in. Als je je een voorstelling zou willen maken, dan is het zoiets als een oud klaslokaal met een barretje erin. Alleen in dit klaslokaal was werkelijk een echte DJ aan het draaien. En meneer de DJ nam het ervan, want met keiharde house muziek zijn we tot sluit (0.00 uur) aan de dans geweest. Moe maar voldaan gingen we weer terug naar onze Gertent om toch nog even een paar uurtjes te slapen.

Na vijf merkte ik dat ik vrij emotioneel werd en veel aan thuis zat te denken. Niet de kans hebben om even het internet op te gaan, niet in de gelegenheid om iets van bewoonde wereld met de daarbij behorende luxe te hebben, brak mij heel erg op. Dit gevoel heeft me de laatste twee dagen van deze trip weer veel stof tot nadenken gegeven. En mijn conclusie nu is, dat loslaten iets anders behelst dan dat ik in eerste instantie voor ogen had. Hetgeen waarin ik 32 jaar geleden ben neergezet, opgegroeid en altijd in heb geleefd, dat laat ik niet zomaar los. Het zit zo diep in mij, zo diep dat zoveel dingen zo gewoon zijn als het er is. Zo normaal om dingen te kunnen, te doen of te ervaren, en dan ineens is dat er niet meer. Dat is voor mij qeer een hele waardevolle les, en na wat traantjes bij het bladeren in mijn fotoboekje (een boekje met foto’s van allemaal dierbaren van mij) heb ik het dagelijkse leven in de woestijn weer opgepakt.

De zesde dag, vroeg de crazy driver (zo noemde we hem na alle spannende en spectaculaire scheurmomenten in onze bus) of ik een stukje in de bus wilde rijden…. En ja, als je me een beetje kent, ga ik deze uitdaging niet uit de weg. Mijn eerste gedachte was dat ik even bij een slaapplaats rond zou mogen rijden, maar na de lunch ging de chauffeur aan de bijrijders kant zitten en mocht ik achter het stuur plaatsnemen. Na zo’n 30 á 45 minuten scheuren (ik ben niet harder gegaan dan 80 kilometer per uur) en stuiteren door de woestijn zette ik onze bus in een zandbak neer waar we met zijn alle zo’n 20 minuten bezig zijn geweest om hem er weer uit te krijgen. Super ervaring, en kan nu alleen nog maar meer respect hebben voor onze Crazy Driver.

Bij aankomst in UB genoot ik als nooit tevoren van een heerlijk schone douche. De laatste dag (zaterdag 11 juli) van mijn "zijn" in UB, was het Nadaam Festival. En waar ik al een beetje bang voor was gebeurde. S’ochtends om 08.00 uur moest ik klaar staan om opgehaald te worden voor het bijwonen van de openingsceremonie. En ja hoor, daar kwam de Oad bus weer aan, met dit keer zo’n 35 Nederlanders. Dus een beetje gedesillusioneerd liep ik met de groep mee, wetende dat dit een hele lange dag zou worden. Maar dat heb ik me niet laten gebeuren, na de openingsceremonie ben ik mijn eigen weg gegaan. Alleen heerlijk UB in, heerlijk alleen genieten van mijn laatste uurtjes in dit geweldige land. Het Nadaam Festival was niet wat ik ervan verwacht had, maar Mongolië hebben al mijn stoute dromen overtroffen.  En zoals ik mijn beste vriend ook zijn blog zag beëindigen:  Mongolie ziet mij zeker weer.!

Over een paar uurtjes doe ik mijn eerste stap in Peking/Beijing, en start ik mijn eerste “ongeorganiseerde” momenten. Dus zal ik me straks eerst met hele primaire zaken moeten gaan bezig houden, zoals het zoeken van een slaapplaats wat eten en daarna zien we wel weer verder.

Vol met ervaringen van de eerste maand (27 dagen), vol emotie van het zijn in het nu en moeite met wat ik achter gelaten heb, stap ik weer een nieuw avontuur in. China here i come.

1. sophie:
    13 juli 2009
    Gaaf daniel echt gaaf! Wist niet dat Mongolie zo mooi was!
    Veel plezier met je nieuwe avontuur in China!
    Kijk uit naar je nieuwe bericht+foto's!
  2. caroline:
    13 juli 2009
    Hey lieve broer, Wat schrijf je mooi zeg, ik zat helemaal in je verhaal. Ik ben benieuwd naar je volgende verhalen waar je me in mee kan nemen en van kan laten genieten. Ik mis je lieve broer! Jij denkt veel aan thuis maar ik denk veel aan jou!
    Dikke kus van je kleine zusje!
  3. Amanda:
    Hey Daan!

Ik had je foto's al bekeken; wat een prachtig land!!! Nooit gedacht........ Erg leuk; Daniel te paard en Mark genoot van je foto's met de tenten.......

Mooi ook; je stukje met je emoties; lief dat je dat met ons deelt! Fijn dat je dan je fotoboekje hebt lijkt mij.......

Ik ben zeer benieuwd wat je van Bejing gaat vinden.....en hoe je weg verder zal verlopen!

Hou je dus in de gaten!!! Geniet!!!

Veel liefs,
    Aman
  4. Annemiek Bender:
    14 juli 2009
    Ja ik heb hem gelezen!!! Wow Mongolie staat ook op mijn lijstje.

Mijn China reis eindigde in Bejing. Hele mooie stad. Ik was er begin oktober en dan hebben alle chinezen een weekje vrij. Ik begreep toen ook die beperking van 1 kind per gezin: Wat zijn er een boel chinezen zeg.

En alleen maar chinees eten 3 x per dag!! Gelukkig niet zoals bij ons. Heb geen een keer hetzelfde gegeten
    Als je de muur opgaat. Goeie schoenen aan want het is een stevigere klim dan je denkt!!!

Mooie foto van het Vogelnest.

tot schrijfs en back to basic

Annemiek
  5. Natascha:
    Hey Daan,

Geweldig verhaal weer en de foto's zijn ook top hoor.
    Ben benieuwd naar je verhaal over china.

Grt,

Natascha
  6. Marc:
    Yo Daan,

Beetje paardje rijden, disco in en crossen in de woestijn?! Klinkt best ok :-) !!! Gave wijze les van de Crazy Driver! Hihi.

Enjoy mate!

Grtz, Marc
  7. Sonja Rusticus:
    15 juli 2009
    Leuk om je verhaal zo te lezen. Helemaal natuurlijk omdat wij vanaf 28 augustus voor ongeveer 4 weken in je voetsporen treden. Geniet van je ervaringen en ik blijf lezen!
    Groet,
    Sonja
  8. Rina:
    Hoi Daniel,
    Gave foto's van het vogelnest en van het zwembad, toen ik er was tijdens de olympische spelen is het ons niet gelukt om er zo dicht bij te komen.(ivm veiligheidsmaatregelen)Ook al foto's van de verboden stad en Mao, je bent dus ook al op het plein van de hemelse vrede geweest, ik vond dat indrukwekkend omdat je weet wat er gebeurd is. Ik ben benieuwd naar je verhaal over Beijing. Was de stad en de lucht nog zo mooi schoon als toen ik er was? Ik ga volgende week voor mijn 4e volle 4daagse in Nijmegen. Blijf genieten Daan. Groetjes Rina
  9. Maaike:
    16 juli 2009
    Mooi..... (sprakeloos met een glimlach op mijn gezicht)
  10. Coos en Toke:
    16 juli 2009
    Wij hebben genoten van jouw boeiende reisverslag en prachtige foto's. Wat heb je al veel gezien en meegemaakt.
    En dit is dus nog maar het begin. Wij wensen je nog een heel goed vervolg van jouw reis over de wereld.

Groetjes Coos en Toke.
  11. Willem en Annette:
    18 juli 2009
    Dag Daan,
    Dat ziet er allemaal heel mooi uit; kan me voorstellen dat je er heel erg van geniet. Dat doen wij in ieder geval van je verhalen. Ben benieuwd naar het vervolg. Heel veel plezier!
  12. robert leblanc:
    19 juli 2009
    He Daantje,

Je hebt er een mooi verhaal van gemaakt maar de geruchten gaan dat je gewoon in beekbergen op rabbit hill zit met een boek photoshop voor beginners om zo je hoofd in allemaal foto's te sjoppen. Veel plezier met de volgende foto !
  13. Suzanne:
    20 juli 2009
    He Daan,

Wat kan jij ongelooflijk mooi pakkend schrijven zeg,net of ik een boek aan 't lezen ben...met het gevolg dat ik meer wil lezen...

Super gaaf wat je tot nu toe al hebt meegemaakt...ben echt onder de indruk!

liefs kus
    Suus
  14. Geert Eijkenboom:
    20 juli 2009
    Hoi beste Daniel,

Het gaat je volgens mij prima, als ik zo je mooie verhalen lees.
    Tjonge, wat ben ik dan jaloers op je en wat bewonder ik je lef en ondernemerschap.

Ik blijf je volgen.....

Vele hartelijke groeten,
    Geert Eijkenboom
    Achmea
  15. Arie:
    22 juli 2009
    Daan,

Mooie verhalen en nice pics!!
    Wat leven we toch in een mooi tijdperk, jij op reis en wij kunnen meegenieten met jou avonturen. Jij een beetje heimwee, wij zijn stiekem toch best een beetje jaloers. geniet ervan en we blijven je volgen.

Groeten,

Arie
  16. Natasja:
    23 juli 2009
    Heey Daan!

Jemig, ben onder de indruk. Niet alleen van je verhalen maar ook van de manier waarop je ze neerzet voor alle mensen thuis. Op die manier kunnen we toch een beetje meekijken door jouw ogen en ervaren wat jij op dit moment meemaakt.
    Ben benieuwd hoe het je zal vergaan in China. Ik houd het in de gaten en zal wederom genieten van je verhalen.
    Daan, geniet, beleef, maar vooral ... LEEF!!

Liefs Natas
  17. Berry en Jan Schuiling:
    24 juli 2009
    Hoi Daan,

Jouw vader en moeder waren bij ons op bezoek en hebben ons verteld van jouw reis. Wij vinden het prachtig dat jij zoveel van de wereld gaat zien en zo veel gaat beleven. Berry en ik waren jaren geleden ook in China; hebben o.a. Peking, Xian, Guilin en Shanghai bezocht. Vooral het Terracotta leger in Xian heeft enorm veel indruk op ons gemaakt. Het karstgebergte rond de ruvier de Li bij Guilin in fantastisch. Wij zullen jouw reis nu op de voet gaan volgen en zo af en toe ook eens reageren.
    Wij wensen je heel veel plezier; geniet van alles wat je ziet.

Heel veel groeten van Berry en Jan Schuiling