WEG

30 juni 2009 - Ulaanbaatar, Mongolië

De kop is eraf, de eerste steden zijn bezocht en de eerste leermomenten zijn ook alweer gepasseerd. Maar vooral merk ik dat het loslaten van jullie allemaal daar in Nederland en België me nog wat moeilijk af gaat. Met de wetenschap dat ik jullie voor een hele tijd moet missen reis ik door Rusland, Siberië en Mongolië. Even in het kort ga ik jullie meenemen in dat wat voor mij `bijzondere` momenten waren/zijn.

Het afscheid op het vliegveld was iets om nooit meer te vergeten. Wat stonden de schatten te zwaaien, en wat was het een gekke beleving om er voor het eerst met mijn rugzak vandoor te gaan. Na een complete controle mocht ik de douane door, en met geen minuut vertraging vloog ik in 2.15 uur naar St Petersburg. Daar stond een Engelstalige gids (sprak zelfs een paar woorden Nederlands) me op te wachten om me naar een simpel maar keurig hotel te brengen. Het was een regenachtige dag, maar met een dikke smile op mijn gezicht liep ik door de regen de stad te verkennen. En ik kan niet anders concluderen dan dat het een super leuke en mooie stad is. Drie dagen heb ik in deze heerlijke stad mijn eerste dagen mogen beleven, wat zoals hierboven al omschreven wel emotioneel was. Het zijn clichés, maar je gaat pas zien en merken wat je mist als je het niet meer hebt. Dus heb ik ook heerlijk skype contact gehad met mijn ouders en zusje (wat werkt dat goed zeg).

De trein van St Petersburg naar Moskou was een feestje. Ik zat in de coupe met Rob, Fenny en een Russische vrouw en al snel kwam de fles wodka op tafel,en zijn we doorgegaan tot de late uurtjes. Deze treinreis heb ik als zeer bijzonder ervaren, en Moskou was er dus sneller als verwacht.

In Moskou kwam ik dus kapot aan, en ben na het inchecken bij mijn gastgezin (een alleenstaande man in dit geval) ben ik snel de metro in gestapt. En ja, dan raad je het al…. Dat ging in eerste instantie helemaal verkeerd. Wat een doolhof,  wat lastig dat hier niemand Engels praat en helemaal niets kan maken van de Russische taal (zowel in spraak als taal niet). Al was mijn eerste kopje koffie in St Petersburg nog een uitdaging om te bestellen, merk ik  dat het vrij snel makkelijker en beter gaat. Na de verkeerde halte van de metro uitgestapt te zijn, en dus een flinke wandeling (wat niet makkelijk was met mijn vermoeide lichaam) kwam ik op het Rode Plein, het Kremlin en bij de St Basil Cathedral uit. En ja, zonder heel negatief te klinken (en zonder Moskou misschien te kort te doen) maar dat is het wel zo’n beetje. De wisseling van de wacht om precies 12 uur, de winkeltjes en kraampjes op de pleintjes, de MC Donalds (jaja, die heb je hier ook gewoon) had ik het snel gezien hier. Moskou, is wat mij betreft dus een stad waar ik niet snel weer terug ga komen. Ondanks dat heb ik het er heerlijk gehad, en ben ik steeds meer aan het wennen aan het idee dat ik voorlopig nog wel eventjes alleen ga zijn.

De treinreis van Moskou naar Irkoertsk was er eentje met veel tegenstrijdigheden. En ja, hoe ga ik jullie deze uitleggen. Drie en een halve dag in een trein, niet douchen, verwachten dat je met handen en voeten je kenbaar moet maken, veel rust, veel slapen, veel van alles had ik verwacht. En niets werd daarvan werkelijk…… al waren het wel drie en een halve dag in de trein en zonder douche (al was er hoorde ik achteraf wel een douchemogelijkheid), want toen ik afgezet werd op het plein voor het station stonden er al 9 Nederlanders te wachten om met diezelfde trein mee te gaan, en bleken er ook nog eens 4 andere Nederlanders bij ons in het treinstel te zitten. En werd er dus weinig geslapen, weinig gerust en weinig van alles wat met alleen zijn te maken had. Wel hebben we het super gezellig gehad, en hadden we het na nacht twee al behoorlijk verprutst bij de Provodnitsas (we noemde ze de stewardessen van de trein), omdat het potje hints om twee uur s’nachts toch wel heel veel lawaai maakte. S’ochtends, na deze enerverende reis, kwamen we in Irkoertsk aan. Maar werden in een bus gestopt en naar Listvyanka (gelegen aan het Baikalmeer, ook wel het blauwe oog genoemd) gebracht. Daar heb ik de middag met Wieke (een van de Nederlandse reisgenoten vanuit de trein) doorgebracht op o.a. het terras aan het meer. Heerlijk in het zonnetje, met een halve liter bier voor 70eurocent. S’avonds heerlijk gegeten, en heerlijk geslapen.

De volgende ochtend zijn we, via een openluchtmuseum, terug naar Irkoertsk gereden. Tijdens deze ochtend kreeg ik heel erg  het Oad groepsreizen idee, dus was blij dat ik na het inchecken bij mijn homestay (bij weer een alleenstaande man, die ik overigens niet meer gezien heb) alleen de stad in kon. Sinds lange tijd kon ik weer even op internet, en dus ook nog weer even met mijn ouders skypen. Ze vertelde me dat mijn konijntje (MonaLisa) doodziek was (geweest), maar volgens hen bijgetekend had. Weer emotioneel (door het zien van mijn ouders en mijn schatje (MonaLisa)) ben ik weer terug de stad in gestapt. Na een heerlijke dag met een museum bezoek, live muziek op straat en een heerlijk weertje ben ik gestart aan een moeizame nacht. Ik was namelijk wat bang dat ik me zou verslapen, want vanochtend zijn we om half 5 opgehaald om de trein naar Ulaan Baatar (Mongolië) te halen.  Het landschap is onderweg heel erg mooi, en we genieten met zijn alle (tussen het klaverjassen door) van het uitzicht. De Russische grens overgang is zeer bijzonder, na het vullen van wat formulieren en het afgeven van onze paspoorten mochten we gelukkig wel uit de trien. Wachten duurt lang, zeggen we toch altijd…. maar in dit geval was het een mooie ervaring. Na het nuttigen van wat biertjes en het dus wachten van deze 5 uren kregen we onze paspoorten terug, en vertrokken we naar Mongolië. Na zo´n 15 seconde na vertrek kwam er een hoop bedrijvigheid los in de trein. Alle Mongoliërs haalde al hun smokkelwaar uit alle hoeken en gaten, echt een super gaaf moment om te mogen beleven. Zo´n 15 minuten na dat moment stonden we bijna 3 uur stil aan de Mongoolse grens…… Deze stop was minder fijn, omdat we er niet uit mochten, en toch al wat biertjes op hadden. Maar na het plassen in plasticzakken, flessen enz mochten we onze reis vervolgen.

S´ochtends kwamen we aan in Ulaan Baatar, een stad met ruim 1 miljoen  mensen dat heeeeeel mooi gelegen licht in een vallei. Dus overal waar je de stad uitkijkt zie je mooie groene bergen. De eerste twee (ja ja, ik ben hier alweer twee dagen) ben ik met Arnoe opgetrokken, en hebben we flinke stadwandelingen gemaakt, en onze verwondering uitgesproken dat het er hier zo mooi en schoon (?) uitziet. Ook wen ik heel erg snel aan het feit dat ik nu allemaal Mongoliërs om me heen heb, en gisterenavond hebben we twee dames ontmoet die ons vanavond door de  stad gaan begeleiden naar de leukste kroegjes.  Het is hier nu 16.11 uur, en ik ga even douchen om straks weer even een klein pintje te gaan drinken.

Alleen, maar niet eenzaam vervolg ik mijn reis. Onbekend naar wat Mongolië me nog meer gaat brengen sla ik deze tekst op en stap ik onder de schone douche hier in het UB Guesthouse. Morgen misschien wel voor 3 dagen met een paard een mooie tocht maken, maar voor die verhalen moeten jullie nog even geduld hebben. Met een glimlach op mijn gezicht, stap ik de mooie wereld weer in.

1. Natascha:
    Hee Daan,

Leuk om je zo te kunnen volgen. Echt super dat je deze uitdaging aangaat. Zo te lezen gaat het je allemaal goed af. Had ook niet anders verwacht;-)
    Nou ben benieuwd naar je volgende verhalen. Ik hou je in de gaten via de site.
    Veel plezier en geniet ervan!!!

Grt,

Natascha
  2. Henk en Marijke Piek:
    Beste Daan,

Het reizen gaat je, zo te lezen, goed af. Ik had ook niet anders verwacht. Je ervaringen vind ik boeiend. Kijk al uit naar de volgende aflevering van je reisverslag.
    Groetjes,
    Henk en Marijke
  3. Ingeborg:
    Hallo Daan,

Leuk je verhalen te lezen, zo genieten wij ook een beetje mee. Geniet van al het moois wat je nog te wachten staat. Ben benieuwd hoe het met je gaat na drie dagen op een paard gezeten te hebben, ha ha
  4. eddie88:
    He Daan,

Zo te lezen, heb je het dag programma van het zeil weekend voort gezet! Actieve dagen en af en toe een biertje......

Wat ik ook van Bels begreep, zijn de eerste weken het zwaarst. Dan ben je nog veel bezig met het thuisfront. Wanneer je langer weg bent, verdwijnt dit naar de achtergrond en wordt je waarschijnlijk meer een Rus, Mongool of een Chinees. Kortom een goed vooruitzicht!

Geniet van de komende momenten en uiteraard lezen wij deze ook graag weer!

Mazzel!
  5. Amanda:
    Hey Daan,

Zit hier samen met je mams je mooie verslag te lezen.
    Wel af en toe slikken hoor! (je schatje Moon)
    Met haar gaat het overigens goed hoor!
    Ben nu op ziekenbezoek en heb haar al even geknuffeld.

Ben zeer benieuwd hoe de Mongoolse paarden je bevallen; wel blijven zitten he! (rug recht, buik in en hakken naar beneden!) (zie je het voor je; je mams ligt naast mij alweer in een deuk; zij ziet het in ieder geval wel voor zich.......)

Geniet en we wachten met smart op je volgende verslag!

Veel liefs,
    je mams, paps (die neemt zijn eigen tijd voor je verslag; hoeft niet bij die giegelende dames te zitten) en Aman
  6. Annemiek Bender:
    1 juli 2009
    Wow, Daan te paard!!! Geweervet helpt het beste bij zadelpijn. Flink je kont me insmeren. Bij die hitjes kun je beter vergeten wat je misschien ooit op paardrijles heb geleerd. Ik spreek uit ervaring met paarden in Indonesie.

Je verslag is geweldig!
    See you next time
  7. sophie:
    Hey Daniel!
    Wat fantastisch je verhalen te lezen!!
    Eerste weken zijn soms even moeilijk maar weet zeker dat het steeds beter gaat!
    Ga lekker genieten en succes op het paard ik zal je verhalen blijven volgen! Want ben ontzettend jaloers!!!

Kus sophie
  8. Huib:
    1 juli 2009
    Ik ben blij dat ik deze site nog heb opgeslagen. Het is namelijk erg leuk om dit te lezen. Het valt me wel op dat je dus nog met andere Nederlanders optrekt.
  9. Johnny:
    Hey Daan,

Geweldig om te lezen. Dit zijn ervaringen die niemand je ooit meer afpakt. Wie weet komt er ooit ook zoiets voor ons. Tot die tijd zal ik me zeker vermaken met jouw Blogs.

Mzzl,

Johnny
  10. Rina:
    Hoi Daniel,

Wat geweldig om te lezen, geniet ervan maak veel foto's kan je later nog een keer genieten. De foto's van de mooie gekleurde gebouwen geeft mij nog wel een reisdoel voor de toekomst. (Weet je nog die mooie foto's van Els van het terra cotta leger? Ik heb ze inmiddels zelf gezien).Ik heb inmiddels ervaren dat als je iets echt wil je het waar kan maken. Daan maak je dromen waar.

Het blog klinkt wel heel erg als Daniel leuke dingen doen afsluiten met een biertje, slapen, en de dag brak beginnen.

Ik blijf je weblog zeker volgen. Mijn volgende reisdoel is Israel/Jordanie in maart 2010. Gaat jouw reis daar ook nog naar toe?

Blijf gezond en ik hoop gauw weer wat van je te lezen.

Groetjes
    Rina
  11. yvonne:
    Hoi Daniel,

Ik vind je helemaal toppie.

Take care yvonne xxx
  12. Diaantje:
    He stoere Daan!

Wat gaaf om te lezen wat je allemaal doet!
    Ik hoop echt dat je heel erg geniet van alles wat
    je ziet, hoort, ruikt, proeft en meemaakt!
    Maar zo te lezen gaat je dat goed af!

Zet 'm op!

Liefs Diana
  13. Arie Koemsn:
    3 juli 2009
    Hallo Daan,

Heb via hyves net al het een en ander gelezen, maar op deze manier is wel errug gaaf. Nogmaals diep respect voor de stap die je genomen hebt, geniet er van en we are keeping in contact!
  14. Natasja:
    3 juli 2009
    Heey Daan!

Het is net of ik een film bekijk van Yorin Travel of 3 op Reis ofzo. Ik kan het wel begrijpen dat je zo onder de indruk bent van alles wat je tegenkomt tijdens je reis. De eenzaamheid wordt minder naar mate je meer mensen leert kennen en meer indrukken opdoet. Ik vind het leuk om te lezen dat je in ieder geval nog geen spijt hebt van je beslissing om deze uitdaging aan te gaan.
    Ik ben heel benieuwd naar je paardrij-ervaring :) en wacht je volgende verslag vol nieuwsgierigheid af.

Take care en geniet!!

Liefs Natas
  15. johan:
    5 juli 2009
    he Daniel,

Geweldig verslag man. Ben benieuwd naar je volgende belevenissen. Wordt vast bijzondere ervaring als je jezelf echt ontmoet.

Gr. Johan D.
  16. annemiek B:
    6 juli 2009
    He hoi,

Leuke dames onderweg, vooral die oudere naast de trein... ik zag dat je arnoud tegengekomen bent? Toch een kleine wereld daar. Veel plezier!!!
    Wij werken ons de pleuris hier. Jacco en ik dan.
    Groetjes,
    Annemiek
  17. Reinder en Berryl:
    6 juli 2009
    Hee grote vriend,
    lekker genieten van alle indrukken die je opdoet!! wij volgen je met veel interesse en zien je al helemaal voor ons op je reis. blijf mooie verhalen schrijven en wij reizen dan gewoon met je mee.
    groetjes berryl en reinder
  18. Bert:
    7 juli 2009
    Ha die Daniel,

Het maakt jou ook niets uit waar en met wie je bent en of je de taal wel spreekt ! Jij hebt het overal naar je zin. En als je dan een keer alleen bent, ben je niet eenzaam met al die belevenissen die je meemaakt en op je harde schijf staan. Ik hoop van harte dat het is/wordt wat je ervan verwacht en dat het je goed gaat. Ik hou je 'in de gaten'. Groet Bert
  19. Mark:
    7 juli 2009
    Hey ouwe,

Goede berichten lees ik! Zie nog weinig foto's vanuit een glas bier. Je weet wel, dat kleine waterdichte cameraatje. Maak er een mooie tijd van maar dat gaat je ongetwijfeld lukken.

Gr Mark
  20. Stef en Dorith:
    10 juli 2009
    He vent. De eerste 3 weken zitten er al weer op. Wat gaat het toch belachelijk snel. Mooi om je op deze manier te kunnen volgen. Mis het wel om ff gezellig met je te bieren. Ben benieuwd waar we elkaar gaan tegenkomen in de toekomst.
    Enjoy en keep in tutsj.
    greetz Door en Stef