Een klein beetje Thailand

18 augustus 2009 - Bangkok, Thailand

Wat er in tien dagen Thailand allemaal niet kan gebeuren. Middenin het regenseizoen vertoef ik in dit voor mij nu nog moeilijk te definiëren land. Er is weer van alles gebeurt, maar ondanks dat heb ik weinig gezien of gedaan. Het begon allemaal op zaterdagavond vorige week, toen ik in Bangkok aankwam. Gate 8, daar zou een bus staan die me naar Khoa Sa Rd zou brengen, de straat die vast een heleboel van jullie kennen. Toen de bus vaart minderde, zag ik Remco en Joanne al opstaan en zwaaien. Echt een super mooi moment om mijn makker en zijn meisje weer te zien en te spreken. En dan merk je dat er te veel dingen zijn gebeurt om in een avond, of paar dagen met elkaar te delen.

We besloten op zondag, de dag erop (maandag) naar de kust te gaan… Jongtiem was het dorpje wat we uitzochten, wat zo´n 150 kilometer van Bangkok vandaan ligt. Echter kregen Remco en Joanne wat problemen met het visum die ze nodig hadden voor hunnie volgende bestemming Indonesië. Dus had ik de keuze, of in Bangkok blijven of alleen naar de kust gaan. Op zich een hele moeilijke keuze, daar ik Remco een half jaar niet gezien had, en nog lang niet alles gedeeld had wat er te delen viel. Maar toch besloot ik naar de kust te gaan, en wel om meerdere redenen. Allereerst had ik behoefte om onbekommerd in de zee te drijven even uit de grote stad en van het relaxte leven aan de kust genieten, en ook was mijn teen weer moeilijk aan het doen. Velen onder jullie weten dat ik al meerdere keren ben `geopereerd` (al is opereren misschien een te groot woord voor zo´n ingreep) aan mijn grote teen. En ja hoor, ik was eigenlijk nog maar net in China toen deze grote kleine jongen weer moeilijk begon te doen. Dus ik wilde mijn teen lekker laten weken in het zoute water van de zee.

Dus maandagmiddag stap ik alleen in een busje die me naar Pattaya zal brengen. Vanuit daar zal ik zelf wel zorgen hoe ik in Jongtiem zou komen. Na 3 uur in de bus gezeten te hebben, en een half uur in een taxi, kwam ik op Jongtiem beach aan. Na even zoeken, en wandelen over de boulevard die me wel heel erg deed denken aan de Costa´s in Spanje, vond ik een goedkope en mooie slaapplaats. Nadat ik de kamer had goedgekeurd, kwam Peter op me af om een praatje temaken. Peter bleek de man van de eigenaresse te zijn en kwam ook uit Nederland (waar hij toen hij 8 was weer vertrokken was, om naar Australië te verhuizen), dus er was meteen een klik. Na een paar potjes pool, gingen we heerlijk buiten op het terras zitten. Waar het al snel drukker werd, met nog twee Peters en Rob. Daar heb ik een zeer interessant gesprek gevoerd en waar dus ook wel duidelijk werd dat ik in de hoofdstad van de prostitutie van Thailand beland was. Zonder zichzelf ook maar iets te schamen voor de (in mijn ogen) rare dingen die ze zeiden, vertelde ze hoe het er in Jongtiem (en in Pattaya was het nog erger) aan toe ging. Met veel respect voor mijn inzichten over prostitutie gingen we uit elkaar, waarna ik vervolgens mij bonnetje aan de bar ging betalen. Maar bij het betalen van mijn bon, werd me ook gevraagd of ik de (vond ik) leuke bardame niet mee wilde nemen naar boven. Waarna ik met een rotgang mijn kamer opzocht.

Zittende met mijn laptopje op het balkon zat ik vervolgens bij te komen van de toch wel hele schok. Ik had me niet gerealiseerd dat `elke` dame daar voor geld met je mee zou gaan. Na wat Skype-gesprekken met familie en vrienden besefte ik ineens dat ik helemaal niet meer door de kroeg naar buiten durfde. Een gevoel van angst overmeesterde me dat ik niet zo goed ken van mezelf, maar er wel heel sterk was. Dus besloot ik te wachten tot middernacht, de tijd dat de kroeg dicht zou gaan. Om vervolgens via de achteruitgang naar buiten te gaan voor een strandwandeling. Twee uur later kwam ik, na heerlijk een biertje op het strand te hebben gedronken, weer terug in mijn kamer en viel in een onrustige slaap.

De volgende dag heb ik een heerlijke wandeling gemaakt door het dorp en ben ik heerlijk op het strand geweest. S´avonds ontmoette ik mijn `nieuwe vrienden` weer op het terras, waar het weer net zo gezellig was als de avond ervoor. Ze vroegen me mee naar een andere kroeg waar een pool competitie werd gespeeld. Nadat deze kroeg dicht ging, zijn Rob en ik nog even naar de bar onder mijn guesthouse gegaan om naar een DVD van Gratefull Dead (weet niet of ik het goed schrijf) te kijken. Waar de dame (Penn) me achter de bar weer iets meer aandacht begon te geven dan noodzakelijk, ben ik snel (met iets te veel drankjes op) mijn kamer weer ingevlucht.

De volgende dag besloot ik naar Ko Lan te gaan, een eilandje voor de kust. Daar heb ik heerlijk op het strand gelegen, en heerlijk gezwommen…. en mijn teentje zijn rust te geven. Toen ik terugkwam zaten ze allemaal alweer op het terras. Daar regelde ik nog even met Peter een taxi voor de volgende dag en na wat afscheidtequila´tjes ging ik me opmaken voor de terugrit naar Bangkok, waar ik Remco en Joanne weer zou zien.

De busrit van ruim 5 uur terug naar Koa Sa Rd deed weer een hoop met mijn net opgebouwde rust. Maar na een heerlijk en gezellig etentje met beide schatten, gingen we redelijk vroeg slapen. De volgende dag zouden we voor mij naar de ambassade van India gaan, en naar de Indonesische ambassade om de paspoorten van Remco en Joanne op te halen. Dus we waren weer druk.

Na het allemaal geregeld te hebben, gingen we de middag naar een museum en hebben we lekker nog wat gegeten. Ook deze dag zijn we vroeg naar bed gegaan, want om 07.00 uur werden Remco en Joanne opgehaald om naar het vliegveld te gaan. Om vervolgens naar Maleisië (tussenstop) te vliegen.

En dan ben je weer alleen, en weet je dat de volgende bestemming India is. En met een ontstoken teen (de zee had niet geholpen) India starten leek me geen goed idee. Dus besloot ik naar het ziekenhuis te gaan. Met alle moed die ik kon vinden stapte ik het ziekenhuis in, waar ik meteen heel erg lief en aardig geholpen werd. Na even wachten mocht ik uitleggen wat me mankeerde, en mocht ik op de tafel/bed gaan liggen. Ik dacht…. ´ze gaan me meteen helpen`. Maar toen de arts kwam, en ik vertelde dat het al vaker gebeurt was, vertelde ze me dat ik de volgende dag om 10 uur mocht komen. Dan zou er plaats zijn in de operatiekamer. Slik….!

De volgende dag, met knikkende knieën ik weer naar het ziekenhuis, waar arts Evie (uit de Filippijnen) me uit ging leggen wat ze met mijn teen ging doen. Daarna werd ik naar de operatiekamer gebracht, waar ik een veel te groot groen pak aan mocht doen, en waar ik op een veel te kleine operatietafel mocht gaan liggen. Na zo´n 20 minuten van verdoven, snijden, nog wat verdoven en hechten, zat ik weer rechtop op de tafel. Toen ik de operatiekamer uitliep stonden ze me met een rolstoel op te wachten, en mocht ik niet zelf naar beneden lopen (wat ik wat overdreven vond, maar ja). Dus werd ik via de balie waar ik af mocht rekenen en naar de apotheek waar ik antibiotica en pijnstillers kreeg het hele ziekenhuis door gereden. Zelfs het laatste stukje naar de taxi mocht ik niet lopen. Daarna de hele dag op bed, met mijn pootje omhoog.

De volgende dag mocht ik voor controle terug, in een ziekenhuis die ik beter begin te kennen dan het ziekenhuis in Apeldoorn. En begroette Evie me vol vrolijkheid, en bekeek mijn teen. De hechtingen moesten er over tien dagen uitgehaald worden. Dus besloot ik ter plekke, nog wat langer in Thailand te blijven. Zie het niet zitten om dit meteen in India te moeten regelen.

Dus, daar zit ik nu. Met mijn teen in het verband, wachtende op donderdag dat ik mijn visum voor India op mag halen, en wachtende op volgende week woensdag dat ik mijn hechtingen eruit mag laten halen. Al met al weer een hoop emotie die me weer veel stof tot nadenken hebben gegeven.

Thailand heb ik dus eigenlijk niet veel over te melden,want daarvan heb ik nog niet veel gezien. Ook op de vragen van jullie allemaal hoe het eten hier is, ga ik een andere keer (als ik iets meer daarover kan vertellen) op terugkomen.

In dubio zijnde over wat ik na donderdag en voor woensdag erop ga doen, sluit ik weer een verhaaltje af. Maar niet voordat ik zeg dat ik blij ben dat ik me heb laten helpen aan mijn teen. Dat ik deze bijzondere tien dagen waarin ik meerdere tegenstrijdige emoties heb gekend, van angst en blijdschap, als zeer waardevol en liefdevol beschouw. Het vrije gevoel dat het reizen zonder schema/programma me geeft is enorm, en kan ik iedereen aanraden. De zon is hier weer gaan schijnen, dus ik kan niet anders dan deze tekenen weer zien en erkennen en een klein rondje te gaan lopen. Er is hier in de buurt een marktje, waar ze vast weer van alles te koop aanbieden. Met een glimlach op mijn gezicht, stop ik mijn laptop weer terug in de hoes en hinkel ik de wereld, dat Thailand/Bangkok heet, weer in.

1. Henk en Marijke Piek:
    Beste Daan,
    Je verhalen en foto's maken dat ook wij deze reis meebeleven. Wij kijken elke keer weer uit naar je volgende bericht en zijn onder de indruk van al hetgeen jij ervaart en meemaakt.
    Zorg dat die verrekte teen in orde komt en de hartelijke groeten van Henk en marijke.
  2. sophie:
    WOW daan!
    Wat een belevenissen weer!
    Wat gaaf dat Remco ook daar was, zou wel weer even lastig zijn om weer even heel alleen te zijn...
    En wat heb je met je teen? Lijkt me niet heel fijn dat ze in een ander land er in gaan snijden... Hopen dat ie heel snel weer de oude is!
    Nou veel plezier in Thailand en goede reis naar India!
    Ben benieuwd wat je daar weer allemaal gaat beleven!
    Kus
  3. Patrick:
    18 augustus 2009
    Ik zeg: big toe Up in the air......tequilla will do the rest.
    Mooi verhaal en nu weer gaan met die banaan.
  4. Stefan en Amanda:
    18 augustus 2009
    Wauw! Weer zo'n pakkend verhaal Daan, zelfs hoe je over je teen schrijft!!! Echt goed van je dat je daar dat ziekenhuis bent ingewandeld; snap goed dat je hier heel wat moed voor moest verzamelen.............

Ga lekker van je dagen in Thailand genieten; wij wachten weer met spanning af wat je daar nog meer gaat beleven................

En natuurlijk India; ben heel benieuwd hoe je dat land gaat ervaren........

Veel liefs uit een warm Nederland!
    Aman
  5. Willem en Annette:
    19 augustus 2009
    Hoi Daan,
    Bij jou is het nu 20.8, dus van harte gefeliciteerd!! Zorg dat je teen goed ontsmet blijft .. biertjes schijnen goed te helpen.
    Maak er een leuke dag van; we denken veel aan je!
    Willem en Annette
  6. William:
    Hey Daan,

Gefeliciteerd met je verjaardag. Voor jou is die al een tijdje aan de gang.
    Kan je het ondertussen je verjaardag een beetje vieren of is je teen nog niet goed hersteld zodat de er geen kroeg in het programma voorkomt.
    Beterschap met je teen en blijf zo schrijven.

Zijn benieuwd naar je volgende verhaal.

Gr. Gabriëla en William
  7. Rietje Dommerholt:
    Hé Daniel
    Ik lees in je andere reakties dat je jarig bent (bij ons nog) vandaag. Van harte gefeliciteerd!! (Ik weet niet of alcohol en antibiotica zo'n goeie match is :) )
    Wel weer boeiend hoor, je verhaal.
    Groetje Rietje
  8. Suzanne:
    20 augustus 2009
    He bro, ook nog via deze weg zend ik je heel veel verjaardagskussen! SMAK
  9. Arie:
    Daan,

Gefeliciteerd met je verjaardag!!
    vandaag is toch de dag, afhankelijk van de tijdszone waarin je je bevindt natuurlijk.

Arie
  10. caroline:
    Hey lieve broer,
    Zover weg, maar vandaag extra veel aan je gedacht. Ik neem zo even een wijntje om mijn vakantie goed te beginnen en jou verjaardag te vieren. Dikke verjaardagszoen en kijk uit naar je volgende verhaal. Hoe gaat het met je teen? NOg een paar dagen en dan weer op controle toch!
    Hiep hiep hoera, geniet vandaag!
    LEEF....je dromen! kus
  11. Marc:
    Yo mate,

Van harte gefeliiiiiiiii !!!

Grtz, Marc & Diana
  12. jacco:
    21 augustus 2009
    He Daan,

Nog op de valreep, van harte gefeliciteerd met je verjaardag en dat er nog maar veel reiservaringen bij mogen komen.

Groetjes,

Jacco
  13. Ties:
    25 augustus 2009
    Hé Daan,

Ik moet zeggen dat ik niet had verwacht zo veel te "moeten" lezen. Desondanks schrijf je nog vermakelijk ook!! Ik begrijp dat je het erg naar je zin hebt, maar toch eens verlangt naar thuis. Wel... het is hier geen reet aan! Weer een illusie armer.
    Graag maak ik bij deze gebruik om jou alvast te feliciteren met je ... ste verjaardag, even rekening houdend met al die jonge chickies van 25 die in jou een leeftijdsgenoot gevonden denken te hebben.
    Veel plezier komende donderdag en uiteraard tot mails.
  14. Huib:
    25 augustus 2009
    Daan,

Ik moet eerlijk zeggen dat ik na onze laatste ontmoeting niet had gedacht zo vaak een verhaal van je te lezen. Je deed me voorkomen als iemand die echt helemaal weg en los wilde van alles. Dat ben je fysiek natuurlijk wel maar geestelijk???
    Moet wel zeggen dat het voor ons een zegen is want we kunnen behoorlijk meevoelen.
    Persoonlijk heb ik nog meer met de foto's. De korte titels en de ingezoomde enkele onderwerpen spreken mij erg aan. Niet die vergezichten en maar proberen om zoveel mogelijk in 1 foto te vangen. Helemaal top.
  15. Marian:
    28 augustus 2009
    Ha Daan,

Wat een prachtverhalen! En ook pracht foto's! Lekker dat je zo geniet. Sterkte met je teen en geniet van India!

Liefs, Marian
  16. Annemiek Bender:
    29 augustus 2009
    Hoi, hoi
    daar ben ik weer. Tja je wordt ouder he dan moet je het af en toe een beetje rustiger aan doen. Ha, ha

Je begint het te leren: relax. Lukt het vandaag niet dan maar morgen en anders volgende week. Zouden meer mensen hier in den verre ook moeten doen.

Kijk uit naar je volgende avonturen.
    groetjes
    Annemiek
  17. tania:
    1 september 2009
    Hoi Daan,
    Vandaag is het 1 september, je bent al meer dan drie maanden op reis. Ik kan me voorstellen dat het veel langer lijkt, door al die indrukken die je opdoet en al die ervaringen die je ondergaat. Je site is een pleziert om te lezen, alleen.... hoe zit het met "grenzeloos verliefd?"Al een leuke Thaise ontmoet?
    Geniet ervan, Liefs, Tania
  18. jos:
    8 september 2009
    Hallo Daan als ik er aan denk dan volg ik je op je reislog je maakt wel een hele mooie reis en je ziet ook erg veel .
    Je verhalen zijn mooi omte lezen en er zitten ook mooie foto''s bij.
    wel laat maar als nog gefeliciteerd met je verjaardag.
    Verder een hele goede reis en veel plezier groetjes Jos
  19. Berry en Jan Schuiling:
    15 september 2009
    Hallo Daan,

Wat een fantastische reis ben je aan het maken; en wat een schitterende verhalen. Je maakt toch wat mee.
    Berry en ik genieten van je reisverslag en van je foto's. We kunnen haast niet wachten op een volgend verhaal.
    Geniet met volle teugen van je reis; we leven met je mee.

Berry en Jan Schuiling.